Olin Turkin Alanyassa vajaan kahden viikon lomalla serkkuni ja hänen vanhempiensa kanssa. Hotellissa oli uima-allas. Olimme serkkuni kanssa menossa uimaan sinne, mutta kello oli paljon, emmekä tienneet saako sinne mennä. Serkkuni rohkaisi minua kysymään, milloin uima-allas suljetaan. Olin harjoitellut repliikkini etukäteen ”When do you close swimming pool?” Jännitin kuitenkin jostain syystä, ja tokaisin virkailijalle, että ”HOW do you close swimming pool?” Ei liene ihme, että hän katsoi minua näennäisen hämmentyneenä.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Samassa hotellissa asui porukkaa muista maista, mm. hyvännäköinen suunnilleen ikäisemme poika, joka oli lomalla ilmeisesti mummonsa ja pappansa kanssa. Isovanhemmat tuntuivat ja näyttivät nauttivan aika alkoholipitoisesta lomasta, joten surkuttelimme pojan lomaa serkkuni kanssa. ”Jätkä rukka!” minä vielä huudahdin teatraalisesti serkulleni pojan tullessa näköpiiriin. Juttelimme vielä hetken pojan ankeasta lomasta. Poika lähti sitten kohti portaita. Portailla hän vielä pysähtyi, katsoi meitä ja huikkasi kirkkaalla Suomen kielellä, että ”Kyllähän ne aika paljon juo, mutta eiköhän se siitä!”